woensdag 9 november 2011

4. Kakkerlak Centraal

Twee jaar lang hebben we gewoond in The Waterfront boven Kowloon Station en in die tijd hebben we slechts tweemaal een kakkerlak in huis gezien.
De eerste keer was memorabel, want de woorden: "We hebben in al die tijd dat we hier wonen, nog nooit een kakkerlak in huis gezien" hadden mijn mond nog niet verlaten of er wandelde een klein exemplaar voorbij. Op zijn dooie (k)akkertje. Enkele maanden later troffen we er nog eentje aan, achterop een badkamerdeur. Hij hield zich schuil, maar hij was vergeten dat het een schuifdeur was en we zouden hem uiteindelijk toch wel zien.
Met twee rake, ferme, welgemeende en vooral ook goedgeplaatste klappen verlieten beide insecten met een zogeheten klein applaus deze wereld. That. Was. It.
Ja, buiten op het plein zagen we ze wel eens voorbij racen. Of uitgespreid op een traptree ergens. Maar binnen nooit. We hielden het ook heel schoon en het was dus niet interessant voor de beesten.

Nu naar het heden. Ik woon nu 1 week, een honderdenvierde deel van mijn voorgaande periode, in The Pinnacle, centraal Kowloon en ik heb inmiddels al drie kakkerlakken op bezoek gehad.
De eerste, formaat muis, kwam vanuit de gang de kamer in gewandeld. Hij floot er nog net niet bij, maar het had gekund. Nu vind ik een spin of torretje in huis niet zo'n drama, maar dit was toch wel een grote jongen. Ik vermoed zelfs dat hij het gemunt had op de afstandsbediening van de televisie omdat hij iets wilde zien op het andere net. Het nieuws of zo. Ik was het daar echter niet mee eens en besloot snel afscheid te nemen van deze ongenode huisgast. Een korte, doch zeer trage achtervolging resulteerde in zijn vroegtijdige dood halverwege de wasmachine en het fornuis. Tot ziens!
De volgende middag liep een tweede, kleinere broer (of zus, dat kan ook, voordat ik kon kijken lag deze namelijk al in de wc) door de badkamer.
En terwijl ik Wytske al Skypende vertelde over deze ongein bespeurde ik vanuit een ooghoek iets op de muur naast me! Potverdrie! Weer een! Wytske luisterde vervolgens aan de andere kant van de wereld mee hoe ik en missloeg en het vervolgens voor elkaar kreeg het beest te doen laten ontsnappen.

Zucht. The Pinnacle is dus Kakkerlak centraal. Ik denk nu iedere keer iets vanuit een een of andere hoek te zien. Hoe schoon ik het huis ook houd (de schoonmaakster komt twee maal per week, ik weet het, het had van mij ook minder gemogen), denk ik dat ik wel vaker gasten ga hebben. Ik ga huur vragen.
En anders vallen er klappen.

Tot zover, Uw Man in Hong Kong.

3 opmerkingen:

  1. Ayaahh! Ik heb een theorie waarom ze nu allemaal bij jou op bezoek komen. Deze maand staat 'pest-control' centraal in the Pinnacle! Dus ik denk dat die krengen nu op de vlucht zijn en dat ze proberen in een niet uitgerookt flatje een onderkomen te vinden! Ik heb ze net gistermiddag de deur gewezen. "Ga maar eens kijken op 5A", riep ik ze nog na.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als wij verhuizen mag je onze speedtox wel hebben hoor...:-)
    Oh, en die yoghurtmaker van Wytske, komt ook terug ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, Mickey! Die yoghurt maker wil ik niet. Toen wij hem aan Ans gegeven hadden, waren wij er van af. Het is namelijk een zeer nutteloos product. We moeten andere NL-ers vinden!
    Speedtox: check!

    BeantwoordenVerwijderen