maandag 30 juli 2012

19. Aeroflot - Russian Airlines

De reacties van de mensen in Nederland zeiden al genoeg: “Als je dat maar overleeft!” “Moet je zeker de deur met een hand vasthouden?” “O, O, oude Tupolevs!”. Juist, ik ging vanuit Amsterdam terug naar Hong Kong via Moskou met Russian Airlines Aeroflot. Dit kwam omdat ik mijn retourtjes HK-Amsterdam op had gemaakt. En op en neer vliegen vanuit HK is een stuk goedkoper dan andersom. Moest ik alleen wel nog even terug naar HK. Cathay Pacific bood een enkeltje voor dik 4000 euro. Toen ik dit bedrag zag, keek ik goed of ik niet per ongeluk First Class had aangeklikt. Dat had ik niet. Gewoon Economy voor een krankzinnige prijs. Cathay snapte ook wel wat ik wilde doen en staken daar dus een heel duur stokje voor. Maar de Russen boden een oplossing. Aeroflot via Moskou voor 445 euro inclusief tax. Dat was erg goedkoop. Op hoop van wodka dan maar en boeken!

Op Schiphol had ik veel bagage bij me, te veel en ik probeerde bij de balie uit te vogelen hoe ik een te grote, 11kg zware  handbagage-koffer kon verstoppen achter een veel kleinere rugzak. Dat kon ik niet en de ietwat chagrijnige mevrouw zei resoluut ende streng: Neen! Ik moest bij betalen en de verhalen over 100 dollar per kilo spookte door mijn hoofd. Dat was allemaal niet nodig, want een Russisch-achtige man zei dat ik 50 euro moest betalen en dat geld stak hij vervolgens in zijn zak. Ik kreeg een handgeschreven bonnetje en toen was het goed. Bij de gate stond de strenge stewardess weer en die vroeg om dit bonnetje en ook of ik eigenlijk wel een visum voor HK had, want ik ging immers niet terug naar NL. Dat had ik allemaal en ik mocht doorlopen. In het vliegtuig was het allemaal keurig en ik had een exit row met heel veel beenruimte. Er was alleen niks te doen, behalve naar de feloranje pakjes, hoedjes en schoenen van de stewardessen kijken. Dat verveelde snel. Wel apart was dat die stewardessen tijdens take-off en landing hun riemen niet omdeden en ik zou zweren dat er eentje stiekem een sigaret ging roken op de WC.

Aangekomen op Moskou werd het vliegtuig achteruit (!) ingeparkeerd tussen twee andere Aeroflot toestellen en moesten we er via een trap uit om vervolgens in een bus te moeten stappen. Een bus? Anno 2012? Daarin staande, rook ik ergens knoflook, wat zweet en ook veel parfum. Er stond een sandalen-gezin dat ging kamperen in de Oeral, twee vijftigers die gingen fietsen in Kyrgizië en daartussen van dat al stond, als een filmster met grote flaphoed, een tot in de puntjes verzorgd Vietnamees supermodel die als reisleidster met een groep Nederlandse sprekende Vietnamezen naar Hanoi ging en alles heel luid aan het uitleggen was.
De bus reed 1 meter, stopte om een schoonmaker binnen te laten die zwaaide met een door iemand in het vliegtuig achter gelaten iPad. De eigenaar daarvan, schrok, mompelde iets blijs en was daarna erg opgelucht. Die schoonmaker had al genoeg iPads denk ik.

De terminal was groot en grauw. Er waren wel wat rood-roestige slurven te zien, de helft leeg, dus waarom we met een bus gingen was onduidelijk. Binnen was het 1970. Er was veel formica, beige beton, bruin hout en het rook er muf. Er waren mannen met snorren. Her en der hingen enkele onduidelijke bordjen. Op zo'n bord stond heel veel informatie met daarbij diverse pijlen. Het was even zoeken waar ik heen moest. Na een vluchtige paspoort-check kwam ik in een soort van gangetje, wat later eigenlijk gewoon de terminal bleek te zijn. De hele hal was erg rommelig en krap. Dat kwam niet omdat de communistische architect bij het ontwerpen fouten had gemaakt. Nee, want de ruimte an sich was heel ruim. Alleen had de man er geen rekening mee gehouden dat na de val van het communisme, tax free shopping zijn intrede zou doen. Er waren overal winkels gebouwd, vooral voor de gates maar ook ontzettend in de weg. Soms waren er kleine gangetjes tussen de winkels zodat de reiziger bij de gate kon komen, soms was de deur van de gate gewoon in de winkel. Deur? Ja, de gates waren gewone rode deuren met deurklinken. Er was geen balie, nauwelijks stoelen en als je niet oplette, liep je er zo voorbij. De onduidelijke borden hielpen niks. Ook was het fenomeen ‘rookruimte’ nog niet doorgedrongen. Af en toe stonden er balies met daarop een rokende emmer. Daaromheen diverse ongezond uitziende mensen en ook een rokende liliputter.

Russen kochten en-masse tax free drank en braken de gesealde tassen buiten de winkel meteen open om de fles aan de mond te zetten. Er was namelijk helemaal geen controle meer. Bij het boarden ging onze rij dwars door een parfumzaak heen. Een andere rij door een make-up winkel. Een Chinees meisje met ontzettend Goois accent kocht al in de rij staande felrode lipstick.

Het vliegtuig (weer een Airbus) was op zich netjes, de oranje stoelen misschien ietwat smoezelig, maar het rook er niet naar gekookte kool, Beef Stroganof of verschraalde sigaretten. De stewardessen waren weer in het vertrouwde oranje gehuld en varieerden qua uiterlijk van paaldanseres tot oud-kampioene kogelslingeren. Om mij heen dronken Russen gretig van hun flessen whiskey, wodka en rum. Literflessen. Er rolde af en toe een lege fles door het gangpad en een van stewards kreeg het steevast voor elkaar om zich met een karretje klem te rijden tegen de steeds leger wordende fles Jack Daniels van de dame achter mij. Die dame had trouwens enorme voeten met blauwe nagelak en die lagen gedurende de hele vlucht midden in datzelfde gangpad waar het dus behoorlijk druk begon te worden. Na een half uur stortte de deur van een van de toiletten uit zijn ophanging en liet de persoon die daar op zat behoorlijk schrikken. De kogelslingeraarster pakte de deur met een hand op en hing deze, terwijl ze iemand koffie inschonk, weer terug. Ze vertrok geen spier. De vlucht verliep verder zonder noemenswaardige incidenten behalve dat ik continu in het Russisch werd aangesproken en ik mij na een aantal uren afvroeg of ik er dan zo Russisch uitzag. Ik zette de fles wodka nog maar eens aan de mond en staarde melancholisch voor mij uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten